lauantai 21. marraskuuta 2009

Berliinin kartta I - mitä, missä, milloin

Terve taas rakkaat lukijat! Viisi päivää vierähti Berliinissä huimaa vauhtia ja vielä tällä viikolla vaivannut arkiahdistus aiheutti matkaraportin pienehkön viivästymisen. Parempi kuitenkin myöhään kuin ei milloinkaan eli tässä lomamme parhaat palat osa I. Postauksen lopusta löytyy muuten linkki tekemäämme Google Maps -karttaan, johon laitamme myös osan II kohteet ja vinkit.

1. päivä
Viime viikon tiistaina saavuimme pitkän odotuksen jälkeen Berliiniin. Ensitöiksemme kirjauduimme vain muutama kuukausi sitten avattuun design-hotelliin, Hotel Michelbergeriin. Neljäntoista kaveruksen perustama hotelli oli todella iloinen yllätys, jossa silmä lepäsi sisustuksessa, keho mahtavalla yläparvella ja 8 euron luksusaamiainen sai veden kielelle. Hintakaan ei ollut laatuun nähden paha, sillä kahden hengen huoneen sai 65 eurolla. Myös hotellin sijainti oli mitä mainioin, sillä paikka sijaitsee aivan W
arschauer Strasse -junapysäkin edessä, mielenkiintoisten Kreuzbergin ja Friedrichscheinin -kaupunginosien rajalla.

Matkan ensimmäinen kulinaristinen kokemus syntyi jo saapumisiltana. Hotellin työntekijät vinkkasivat meidät tunnelmalliseen ja (Suomeen verrattuna) halpaan italialialaiseen ravintolaan, joka löytyi heti Kreuzberg-kaupunginosan rajalta. Valitettavasti ravintolan nimi ei jäänyt mieleen, mutta eipä hätää. Löydät summittaisen sijainnin tämän postauksen yhteyteen tehdystä Google Maps -kartasta! Kyseisessä ravintolassa kannattaa ehdottomasti testata pizzaa
, jonka täytteistä löytyi ainakin rucolaa ja parmankinkkua. Se oli lähes täydellisyyttä hipova täytekokonaisuus rapealla pohjalla!

Illallisen jälkeen lähdimme koluamaan Friedrichshain-kaupunginosan baareja, joskin alkupökerryksessä alue tuntui kolkolta ja hieman....tylsältä. Onneksi illuusiota kest
i vain hetken, sillä jo samana iltana päädyimme viettämään iltaa tavalla, joka voi tapahtua vain ulkomailla. Kävelimme nimittäin puolivahingossa erään "vielä rakennusvaiheessa olevan" gallerian avajaisiin, jossa päädyimme viettämään viinin kyllästämät kolme tuntia. Katosta roikkuvat sähköjohdot, epämääräinen taide ja kynttilät pöydällä olivat juuri sitä rappioromanttista tunnelmaa, jota tulimme Berliinistä hakemaan.

2. päivä
Taidegallerian avajaiset kostautuivat seuraavana a
amuna pienimuotoisen kohmelon muodossa. Onneksi hotellin luksusaamiainen antoi uutta potkua hitaasti alkaneeseen päivään ja lähdimmekin reippaina kävelemään pitkin East Side Gallerya. Tämä Berliinin ykkösnähtävyys on pisin säilytetty pätkä Berliinin muurista, johon vuonna 1990 24 taiteilijaa eri puolilta maailmaa antoivat oman taiteellisen panoksensa. Tänä vuonna muurin maalaukset ovat erityisen hienossa kunnossa, sillä keväällä alkanut entisöintimaalaus on tuonut teosten väriloiston takaisin. Ehdottomasti yksi mielenkiintoisimmista nähtävyyksistä, joita muuten tulee nähtyä aika harvoin.

Illalla lähdimme taas kohti Kreuzbergiä, josta löysimme suhteellisen halvan, joskin ei kovin tunnelmallisen, sushibaarin. Kuudella ja puolella eurolla paikasta irtosi kahdeksan palan sushisetti sekä miso-keitto, mutta tekno-henkinen sisustus ei houkutellut jäämään pidemmäksi aikaa. Eipä ihme, että suurin osa asiakkaista otti ruokansa take-awayna... Sushien jälkeen päädyimme mahtavaan pikkubaariin nimeltä Kirk. Anteliaat viinilasilliset sekä vinyyliltä soitettu Belle & Sebastian piristivät eilisillasta väsynyttä mieltä sen verran, ettei ilta todellakaan jäänyt siihen.

Kello yhden aikaan päädyimme nimittäin suuntaamaan matkamme kohti kehuttua Monster Ronson's Ichiban Karaoke -baaria. Julkista laulamista kammoksuvien ei kannata lopettaa lukemista tähän, sillä punkkareiden pitämässä karaoke-luolassa saa 12 eurolla ihka oman karaokekopin! Kuvitelkaa siis iso porukka, loputun kappalelista ja vahvat drinkit...voiko mikään olla hauskempaa (tai sekavampaa)? Edes seurueen pieni koko (tässä tapauksessa 2 ihmistä) ei latistanut tunnelmaa vaan pääsimme lähtemään vasta aamutuimaan, hoilattuamme kopin ulkopuolella lähtöbiisinä Pulpin Disco 2000:n. Seuraava aamu avautui eteemme karmeana, mutta siitä ja maailman parhaasta dagen efter -juomasta lisää seuraavassa postauksessa!

Fakta & Farfalle: Berliini (Google Maps) Huom! Karttaan tulossa lisää vinkkejä seuraavassa postauksessa!
Mahtava sivu hyvien baarien, ravintoloiden ja kauppojen paikallistamiseen: Unlike.Berlin

(Kuva hotellista: Michelberger)

1. Tuo tuntematon italialainen paikka lienee Pizzeria La Romantica Schlesisches Strassen ja Falckensteinstrassen kulmassa. :)