perjantai 18. kesäkuuta 2010

Kumpi tuli ensin: pikaruoka vai pikaelämä?

The Times -lehden verkkoversio uutisoi kiinnostavasta tutkimuksesta, jonka mukaan pikaruoka saa syöjänsä myös elämään nopeammin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että jo pelkkä McDonaldsin logo sai ihmiset käyttäytymään kärsimättömästi ja tutkijat pelkäävät pikaruokaloiden katunäkyvyyden lisäävän ihmisten kiirettä huolimatta siitä onko heillä todellisuudessa kiire vai ei.

Toronton yliopiston tutkija Chen-Bo Zhong kertoo artikkelissa, että syyt ovat elämäntavassa, jota pikaruokalat edustavat.
"Pikaruoka edustaa kiireen ja aikatehokkuuden kulttuuria. Huolestuttavaa tutkimuksessa on, että jo pelkkä pikaruokaloiden olemassaolo saa kiireen tunteen lisääntymään. Tulosten mukaan pikaruokalalogon esiintyminen saa ihmiset käyttäytymään hätiköivästi", Zhong toteaa.

Kiinnostava tulos, joka varmasti tarvitsisi lisätutkimuksia. Itse (Fakta) olen kuitenkin kiinnittänyt omassa elämässä huomioita pikaruokaloiden sisällä syövien ihmisten olemukseen. Moni näyttää masentuneelta, jopa surulliselta. Ei puhettakaan, että ihmisten kasvoilla olisi sitä fiilistä, jonka ruoka parhaimmillaan voi saada aikaan. Tietysti pikaruokaa syödään kiireessä, mutta silti oma (varmasti värittynyt, sillä viimeisestä "mäkkärireissusta" on noin 10 vuotta aikaa..) tunne on se, että McDonaldsin asiakkaat näyttävät keskimääräistä masentuneemmilta.


(Kuva: steve.grosbois - Creative Commons)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti